30 dní „Krocení tygra“

30 dní "Krocení tygra"

Na úvod se hned přiznám, že PHK výzva „3 sestavy“ mi trvala déle než oněch plánovaných 30 dní, kvůli doplnění restů. Nebyl jsem zvyklý cvičit denně a při přesunech na chalupu s dětmi, či po víkendovém „extra“ programu to nešlo. Zpočátku.

Lehce přeskočím a rovnou napíšu první přínos této výzvy a tím je „zvyk“. Někde jsem četl, že k vytvoření návyku (k čemukoliv) je třeba 28 dní. Je to pravda, alespoň u mě.

První týden jsem měl hned první „díry“ ve workbooku. Zvolil jsem si „Krocení tygra ve znaku Gung“ (Gung Ji Fuk Fu Kyun), jednu z fundamentálních sestav stylu Hung Kyun.

Jedná se o tzv. „dlouhou“ sestavu (108 pohybů/technik), takže dle plánu 3 sestavy denně. V průměru mi jedno kolo GJFFK trvalo cca 10 minut, tedy půl hodina cvičení denně. Doporučení bylo hned z rána, jenže ti co mě znají, ví, že nejsem ranní ptáče a cvičit hned „za studena“ není můj šálek Železné bohyně (výtečný čaj mimochodem).

Pokud cvičíte 3x a vícekrát týdně, nejen bojovky, ale k tomu taháte železo (pozdrav girevikům z KB5.cz), přidat si někam přes den další půlhodinku není jen tak. Energie je taky omezeně.

Za těch 30 dní jsem si prošel vývojem od (odstupňováno zhruba po týdnu)

  1. Ještě sestavy? Ach jo…
  2. Zítra „jen“ sestavy? Hurá!
  3. Ještě sestavy, co se dá dělat, jde se na to…
  4. Co bych si dneska ještě zacvičil? No jasně sestavy!

Nutno doplnit, že i v posledních dnech byly chvíle, kdy jsem se do cvičení musel trochu nutit. Přeci jen únava udělá své, ALE! Člověk zjistí, že, stejně jako v posilování je moudré střídat dny „těžké“, „střední“ a „lehké“ a zařazovat období plánovaného snížení zátěže (aka deload), lze cvičení sestav rovněž variovat. Cílem je pravidelnost!

Zlepšení pohybu, techniky, síly a rychlosti za 30 dní: PHK Challenge "3 sestavy"

Zlepšení pohybu, techniky, síly a rychlosti za 30 dní: PHK Challenge „3 sestavy“ [program]

Technika musí být vždy co nejlepší, ale sílu a rychlost je dle mě vhodné střídat dle možností i proto, že život taky nejede vždy jen na plný plyn, nebo naopak jen na „pohodu“

Již jsem zmínil výběr sestavy. U mě nebylo moc o čem přemýšlet, připravuji se na zkoušky 3. Kap a GJFFK se učím už pár let. Díky délce sestavy, jejímu členění na 2 části (původně se dokonce jednalo o dvě sestavy, později spojené do jedné) a obrovského objemu všech možných technik (o možnosti různých aplikací ani nemluvě) stačilo pár týdnu pravidelných tréninků vynechat a už byl problém s „pamětí“.

V tom vidím druhý přínos výzvy a tím je „vpálení“ si sestavy do paměti. Počítejte se mnou 3×30 = 90. Pokud si procvičíte sestavu 2x na tréninku 2x týdně, tak 90x si ji zacvičíte za více než 22 týdnů, zatímco v rámci této výzvy za týdny 4 (a kousek).

Kdosi moudrý řekl: „Procvičování fixuje, avšak jedině perfektní procvičení zafixuje perfektně!“ (poprvé jsem slyšel v anglické verzi od mého Sifu: „practise makes permanent, only perfect practice makes permanent perfect). Proto je třeba neustále konzultovat se Sifu, či staršími Gung Fu bratry (když nebyl zrovna Sifu po ruce). Tady bych rád poděkoval zejména instruktoru pražského PHK Gymu Kainovi, který si vždy našel čas a opravoval, vysvětloval a ukazoval, čímž napomáhal mé „perfektní“ fixaci.

Lam Sai Wing - Krocení tygra ve znaku Gung

Na úvodu workbooku bylo slíbeno zlepšení. Nebyla to lež. Pokud překonáte počáteční nevoli, neodradí vás drobné výpadky, vydržíte a nebudete si to jen „projíždět“, abyste si udělali čárku, osobně vám garantuji, že zlepšení se dostaví. Nejenže dříve nebo později začnou samy ruce, nohy a další části těla vykonávat pohyby (a to ne vždy ve vhodných okamžicích – třeba při rozhovoru s rodinou, nebo v práci), ale hlavně začnete přemýšlet tím správným směrem.

Začnete se sami sebe ptát :

  • Proč tento pohyb dělám?
  • Jak ho použiju v té a té sitaci?
  • Je to úderová technika, zápasnická, nebo lze využít obojím způsobem?

Rád bych též poděkoval Michalu Hinkovi, inststruktorovi z PHK Gymu Jihlava, za výbornou sérii videí o aplikacích a požití technik přímo z GJFFK, jež vycházela zrovna v době, kdy jsem se účastnil výzvy. Náhoda? Nemyslím si..

A tím se dostávám ke třetímu přínosu a tím je uvědomění a aplikace. Pokud s něčím strávíte 900 minut za měsíc, nejde tomu nevěnovat i čas kolem, prostě to do vás „vsákne“.

(Téměř) celá sestava „Krocení tygra ve znaku Gung“ ze starého dokumentu „Tři sestavy Hung Kyun“ (Hung Kyun Saam Lou). Na videu je vidět půdorys znaku Gung, ve kterém se sestava cvičí a podle kterého se jmenuje. 

 

Závěrem bych se rád vrátil zpět na začátek a znovu vyzdvihl první přínos této výzvy. Na začátku jsem si myslel, že cvičit každý den prostě nepůjde, obzvláště když se vám nakupí i více tréninků za den.

Jde to! Chce to jen cvičit s rozumem a čas si dopředu hledat, plánovat a dostatečně relaxovat (chytrý strečink, vydatný spánek a správný jídelníček jsou fundamentální částí skládanky)

Ptáte se na zlepšení v samotné sestavě? Osobně si myslím, že jsem se za 30 (popravdě jich bylo u mě 33) dní zlepšil více než za poslední 2 roky. A to si uvědomuji, že po vzoru Sókrata „vím, že nic nevím“ a že moje cesta je teprve na začátku. Neustále objevuji nové vrstvy, drobnosti a napadají mě nové otázky, kterými zasypu Kaina hned, jak ho uvidím.

Navíc jsem si na GJFFK už natolik zvykl, že loučit se s ní nehodlám a stále jsou tam části, které je třeba pilovat.

Výzvu vřele doporučuji všem, kteří se chtějí zlepšit a to nejen v technice, síle a rychlosti, ale i v přístupu k cvičení samotnému.

Sat Yung Hung Kyun!

Josef Vančura, PHK Gym Praha


Tvoje cesta k mistrovství začíná prvním krokem.

Practical Hung Kyun: Sebeobrana, síla & kondice, zdraví 

Pošli nám obratem email pomocí formuláře níže, a dostaneš speciální nabídku 3 lekcí ZDARMA + Tréninkový manuál začátečníka ZDARMA! 

Neotálej, protože naše PHK lehce se rychle zaplňují. 

  • Krok 1

Rozhodni se do kterého PHK Gymu chceš přijít na 3 zkušební lekce ZDARMA. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy nebo tepláky a tenisky.

  • Krok 2

Využij naší speciální nabídky 3 lekcí ZDARMA plus Tréninkový manuál začátečníka ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat.

Domluv se na první lekci ještě dnes! 

Jméno a příjmení (vyžadováno)

Tvůj email (vyžadováno)

V které škole chceš přijít na 3 zkušební lekce ZDARMA? (Praha, Jihlava nebo Tábor?)

Napiš nám a my se ti co nejdříve ozveme!

Chceš se umět ubránit, dostat se do kondice, zesílit?

Chystané akce! 

žádné plánované akce