Tibetské Hap Ga: Interview s Davidem Rogersem Sifu

Hap Ga - David Rogers Sifu

Jak bys popsal Hap Ga laikům a profesionálům?

Pro laiky: Hap Ga je bojové umění pocházející z jižní Číny s kořeny v tibetských systémech. Je charakteristické technikami „Dlouhých mostů“, kdy jsou údery prováděny v širokých obloucích, generující velkou sílu. Techniky jsou pěkné na pohled – často napodobující pohyby křídel a zobáku bílého jeřába. Pro svou účinnost vyhrál tento styl v Kantonu mnoho soutěží. Také dlouhé techniky a postoje jsou skvělou formou cvičení, při kterém se využívá doslova celé tělo, rozvíjí se kardiovaskulární vytrvalost, flexibilita a síla. Techniky byly dobře a skutečně „otestovány v bitvě“ a bylo prokázáno, že dobře fungují v reálných střetech.  

Některé styly bojových umění jsou dobré pro boj, ale už se na ně tak dobře nedívá. Naopak některé styly jsou vizuálně atraktivní, ale z hlediska samotného boje jsou nepoužitelné. Hap Ga je skvělé v obou případech!

Pro profesionála: Práce nohou a „Dlouhé mosty“ fungují dobře, jak v prostředí MMA, tak při střetu na ulici, kde může být více než jeden protivník. Obecnou strategií je útočit na protivníka z dominantního úhlu a vést údery z vnějšku jeho zorného pole. Spíše než by údery byly „netelegrafovány“, jsou kombinovány do kontinuálních mostů, kde každý úder nabíjí a vytváří cestu pro další. Na dlouhou vzdálenost se využívají pěsti a nohy, na střední vzdálenost lokty a kolena a na krátkou ramena, boky a hlava. Spíše než „lepivé ruce“, oblíbené ve stylech jako Hung Ga nebo Wing Cheun, Hap Ga využívá údery na protivníkovi ruce a nohy k vyhnutí mostům soupeře a v případě, že se protivníkovi podaří přiblížit na blízkou vzdálenost, výchozí reakcí je zápasení – hody, porazy a podmety. Na zemi boj nepokračuje „válením“, nicméně se trénuje padání, vstávání ze země, odkopání/vysmeknutí ze spodní pozice a boxování z pozice v kleče. Další možností je páčení (Kam Na), nicméně hlavní strategií je co nejrychleji se ze země dostat a vstát.

Jaká je tvá nejdůležitější rada pro začátečníky/pokročilé studenty?

Pro začátečníky: Strečujte! Jakmile budete mít dostatečnou flexibilitu, budete schopní provádět postoje, bez toho, aniž by vás něco tahalo a síla pak přijde přirozeně. Více relaxace rozvine uvolněnost potřebnou pro generování síly. Relaxace má také zdravotní benefity – nezraníte se během tréninku a budete mít větší vytrvalost, jelikož tenze spotřebovává energii.

Pro pokročilé studenty: Místo hromadění sestav, pracujte neustále na zlepšení vašich základů. Klíčem je hluboké porozumění principům, které jsou za jednotlivými pohyby a rozvíjení vašeho těla a mysli k účinnému a intuitivnímu vyjádření těchto principů.

Hap Ga Gung Fu sparring

Pokud je vaším cílem realistické využití technik – sparring je nutností. Není třeba jít vždy plnokontaktně – raději si vezměte ochranné vybavení a hrajte si! Zvířata se nejlépe učím hraním si a my jsme stejní. Pokud berete bojování vážně, budete se muset občas vystavit tlaku v podobě tvrdšího sparringu nebo soutěže. Vezměte si z toho ponaučení, využijte ho ve hře a zlepšujte se. Pokud budete vždy spárovat příliš tvrdě, nakumulují se Vám zranění a čínská bojová umění jsou prvotně o dobrém zdraví. Také pokud bude trénink zábavný, spíše budete pravidelně trénovat a nevzdáte to.

Jaký je tvůj úhel pohledu na čínská bojová umění ve srovnání s moderním MMA/reálnou sebeobranou?

MMA: Jsem pro! V časech mého učitele byly souboje běžné, takže měl spoustu reálných zkušeností. Já jsem byl vychován v mírumilovném městě, tak jsem se do soubojů nedostal. Od doby, co jsem se začal ve čtrnácti letech učit bojová umění, jsem musel použít mé Gung Fu pro sebeobranu pouze párkrát. Když jsem učil Gung Fu, stále jsem říkal „můj Sifu měl jednou souboj a udělal…“ Jednoho dne jsem si pomyslel „To je sice pěkné – ale co vlastně umím JÁ“ Cítil jsem se trochu jako podvodník, jelikož i když jsem trénoval tvrdě a měl dobrou techniku, mé zkušenosti s bojem byly z druhé ruky.

V té době jsem se začal více zajímat o Sanda. Když se objevilo MMA , začal jsem studovat no-gi džúdžucu s velmi zkušeným učitelem a pokračuji v soukromých lekcích každý týden. Z tréninku s Brazilci jsem přejal myšlenku „specifického sparingu“. V grapplingu je touto myšlenkou pracovat ze specifické pozice a pokusit se ji vyřešit – udělat z toho „hru“.  Objevem pro mne bylo aplikovaní těchto principů do tréninku Gung Fu!

Hap Ga grappling

Používání tatami, tréninkových zbraní, helem atd. Nyní zkouším VŠECHNO. Už neučím pouze ze zkušeností mého Sifu – mám své vlastní. Bezpečný, realistický trénink mi dovolil trénovat tisíce kol bez vážného zranění – takže mám nyní VÍCE zkušeností, než bych mohl získat bojováním na ulici, bez etických a zákonných důsledků!

Někteří mí studenti vstupují do MMA soutěží a já si užívám jejich koučování, spárování s nimi a podporování jich v rohu. Pro mne to však není o soutěži, ale o testování a zlepšování mých schopností. Bez soutěžení by se bojová umění tak nerozvíjela – takže z toho všichni můžeme mít prospěch.

Reálná sebeobrana: Většina toho co jsem viděl, v sobě mělo z „reality“ velice málo!

Podívejte, pokud si na sebe vezmu saténovou čínskou uniformu a předvádím sestavu s kopím, demonstruji něco kulturního. Je to představení. Nemyslím si o sobě, že jsem voják. Když si někdo navleče vojenské oblečení a předvádí bodání do očí a údery na hrtan proti spolupracujícímu partnerovi není to o nic reálnější. Někteří lidé v tomto podléhají iluzím.

Pravda je jednoduchá – pokud chcete být schopný ubránit se, trénujte proti vzdorujícímu soupeři. A jak se zlepšíte, trénujte proti většímu odporu a lepším soupeřům. Lidé už dále nevěří fantazii „tajemství Orientu“, která byla populární, když jsem byl teenager, nyní spíše věří fantazii „speciálních jednotek“ nebo něčemu takovému.

Hap Ga sebeobrana

Většina lidí se učí sebeobranu kvůli strachu. Pokud trénujete realisticky jako např. MMA, rozvíjíte svou sebedůvěru, jelikož se učte reálně použít vaše techniky. Možná se nestanete „super smrtící“, ale pochopíte, že nikdo není a vy se tak můžete věnovat zdravější zábavě, možná kultuře, fitness nebo sportu. Pokud praktikujete něco, co se jmenuje „reálná sebeobrana“ a není tu žádný sparring, grappling nebo kladený odpor, je to jen hra na hrdiny. Můžete se při tréninku cítit cool, můžete tím oklamat pár lidí, ale hluboko uvnitř budete cítit strach, protože ve vašem srdci budete vědět, že to není skutečné. To se může odrazit v nezdravé posedlosti hodnostmi a statusy ve snaze posilovat, šířit a potvrzovat si vlastní iluzi „smrtících technik“. Je to past!

Učenec/válečník: Co si myslíš o bojových/kulturních aspektech tradičních Čínských bojových umění?

Boj: Bojový aspekt tradičních čínských bojových umění je předáván prostřednictvím sestav. Sestavy byly skvělou mnemotechnickou pomůckou v dobách před videem, YouTube, a když gramotnost nebyla tak rozšířená. Sestavy (Tou Lou) byly jedním ze tří pilířů tréninku spolu s posilováním (Lin Gung) a sparringem (Saan Da). Procvičování sestav má pozitivní vliv na vaši kardiovaskulární vytrvalost, flexibilitu, zdraví, sílu jádra a koordinaci, ale techniky ze sestavy musí být využitelné v boji. Pokud Sifu nevysvětluje (popř. neumí vysvětlit) koncept za jednotlivými technikami, student může skončit bez skutečné dovednosti. Se správným porozuměním konceptu, student může procvičovat techniky v san sau a rozvíjet tak své bojové dovednosti.

Hlavním rozdílem mezi tradičními čínskými bojovými uměními a ostatními je jejich rozsah: údery, kopy, zápasení a páčení, trénink s tupými i sečnými zbraněmi, plus techniky vyvinuté na bitevní pole proti více soupeřům. To vše je součástí čínského Gung Fu.

David Rogers Sifu - Hap Ga

Kultura: Čínská bojová umění mají bohatou kulturu: historie, filosofie, umění a věda. Je to pro mne celoživotní studium. Například – v Jižních stylech se často objevuje lví tanec. Tento tanec obsahuje mnoho kulturních odkazů, které byly skrze něj uchovány. Praktikování tance studenty Gung Fu je skvělé pro rozvoj vytrvalosti horní i dolní poloviny těla a pomáhá budovat ducha školy. Také jsem studoval čínskou medicínu se zaměřením na akupunkturu, jelikož to pro mne symbolizovalo čínskou kulturu a skutečně jsem ji chtěl porozumět. Koncept „válečnických ctností“, Mou Dak, je velice důležitou částí kultury Gung Fu a je spojený s rozvojem dobré lidské bytosti, ne pouze dobrého bojovníka.

Mnoho lidí cvičí Gung Fu kvůli kultuře a nechce se stát bojovníkem. Cvičení Gung Fu má mnoho výhod a dokud neklamou sami sebe, že cvičení sestav z nich udělá bojovníky, bez toho aniž by posilovali a spárovali, je to velmi zdravé!

VŠECHNA bojová umění se vyvinula ve spojení s kulturním rámcem a obsahuje hodnoty, které nelze oddělit od fyzických technik. Moderní MMA podle mého názoru není výjimkou a obsahuje to dobré i to špatné.

Ve své škole  usiluji o spojení toho nejlepšího z tradičního i moderního – z tradičních bojových umění jsem převzal hodnoty utužování zdraví v každém věku a respekt pro každého na své osobní cestě, ale vyhodil jsem něco z kultury, co není dnes relevantní, nebo zdravé, například slepou loajalitu, tajnůstkářství, odrazování studentů od cross tréninků a pověrčivost. To jsou aspekty, které ve své škole ve své škole nepodporuji.

Hap Ga kopy

Závěrem

Ve 21. století je více lidí, než kdy dříve, obézních a bez kondice. Nadměrné užívání počítačů a hraní videoher vytvořilo lidi, kteří jsou nekoordinovaní a odcizeni od svého těla. Ne každý má rád závodění a cvičení a praktikování tradičních bojových umění může být velice zdravé a vyplatí se jim věnovat.

Aby však bylo možné přežít v moderní době, tradiční bojová umění se musí přizpůsobit a učit se od sportovní vědy a moderních bojových sportů, aby se ujistili, že nabízí ty nejlepší a nejaktuálnější tréninkové metody pro své studenty.

V opačném případě se z tradičního bojového umění stane klasické auto – veterán, který sice vzbuzuje nadšení, nicméně se nemůže rovnat s výkonem moderních aut.

Někteří učitelé Gung Fu, kteří jdou cestou vývoje, budou ostatními označováni za „netradiční“. Ale nakonec se bojová umění vyvíjí po 1500 let. Tak proč teď končit?

O autorovi: David Rogers vede školu čínských bojových uměn a kliniku akupunktury Rising Crane Centre. Trénuje Gung Fu od roku 1984 a vystudoval Jihočínskou školu bojových umění v Kantonu a Vysokou školu integrované čínské medicíny. Je žákem Dang Jan Gonga, který je Gung Fu mistrem páté generace jeho rodiny a čínským národním šampiónem.

Přeložil: Petr Šimsa, PHK Gym Praha


Tvoje cesta k mistrovství začíná prvním krokem.

Practical Hung Kyun: Sebeobrana, síla & kondice, zdraví 

Pošli nám obratem email pomocí formuláře níže, a dostaneš speciální nabídku 3 lekcí ZDARMA + Tréninkový manuál začátečníka ZDARMA! 

Neotálej, protože naše PHK lehce se rychle zaplňují. 

  • Krok 1

Rozhodni se do kterého PHK Gymu chceš přijít na 3 zkušební lekce ZDARMA. Nepotřebuješ žádné speciální oblečení ani vybavení – stačí tričko, kraťasy nebo tepláky a tenisky.

  • Krok 2

Využij naší speciální nabídky 3 lekcí ZDARMA plus Tréninkový manuál začátečníka ZDARMA. Nejsou potřeba žádné předchozí zkušenosti či kondice – jen chuť se sebou něco dělat.

Domluv se na první lekci ještě dnes! 

Jméno a příjmení (vyžadováno)

Tvůj email (vyžadováno)

V které škole chceš přijít na 3 zkušební lekce ZDARMA? (Praha, Jihlava nebo Tábor?)

Napiš nám a my se ti co nejdříve ozveme!

Chceš se umět ubránit, dostat se do kondice, zesílit?

Chystané akce! 

žádné plánované akce