20 tipů pro volný sparring

Practical Hung Kyun sparring

Pokud cvičíš pro praktickou sebeobranu, měl bys cvičit především sebeobranné drily, anebo sparring?

Správná odpověď je ano.

Jak sebeobranné drily (od situačních, přes lehké/bezkontaktní, až po velmi intenzivní/plnokontaktní), tak různé formy sparringu, jsou – z různých důvodů – pro nácvik reálné sebeobrany povinností. Řada aspektů je společná oběma metodám, v něčem se (diametrálně!) odlišují, obojí má své výhody a nevýhody – ale tomu se budeme věnovat v některém z dalších článků.

Dnes vám přinášíme velmi zajímací seznam dvaceti tipů od Erica Paulsona (MMA, Jeet Kune Do, BJJ, STX Kickboxing, Combat Shootwrestling) pro sparring ve stoje, tj. bez boje na zemi, s PHK komentářem Pavla Macka Sifu!

  1. Ruce nahoru – zvládni nejprve standardní guard (Tai Kiu, „Zvedlé mosty“), a pak teprve pracuj na dalších alternativách (např. „Bong Sau guard“ – přední ruka dole, zadní nahoře).
  2. Bradu dole – v čínštině koncetp zvaný Chin Ji Tau. Dívej se skrz obočí na soupeřův střed.
  3. Hlava se hýbe – pokud je hlava statický cíl, soupeř může zavřít oči, pálit naslepo a stejně trefí, prot se musí (spolu) s nohama a tělem hýbat – nahoru, dolů, dopředu, dozadu, do stran. Pozor, netýká se nutně aktivní uhýbání před údery (slip, duck, bob & weave) – nejenže některé z těchto boxerských metod jsou pro sebeobranu a např. i MMA nevhodné, ale vyžadují velkou časovou investici. Na každý z nás si může dovolit to, co Anderson Silva, a ani jemu se to nevyplatilo.
  4. Obkružuj doleva/doprava – tzv. „Osm trigramů“ (Baat Gwa), tj. práce nohou po kruhu. Využij jak v útoku a útoč z úhlu, jakož i v obraně. Po svém útočném combu se nestahuj dozadu, ale do strany („Rybí ocas“, Yu Mei Bou).
  5. Pokaždé použij naznačenou techniku nebo fintu – tzv. „Stínící ruka“ (Ying Sau), důležitá nejen pro přípravu kopů. Ne každá technika musí být „na plno“, „reálná“ (Sat) – může to být finta (Heui, tj. „prázdná“ technika), a tedy setup pro další techniky.
  6. Nikdy neinkasuj bez toho, aniž bys rozdal – a vracej i s úroky! Po každém úderu/kopu, který schytáš, vrať 2+ (viz dále).
  7. Buď první – útoč! Když útočí soupeř, uhni a kontruj, buď rychlejší. V Číně se říká, že „jedna rychlost je lepší než sto technik“. Mimochodem, pro sílu platí to samé.
  8. Buď poslední – protiútoč/útoč po každém soupeřově combu, bez ohledu na to, jestli jsi uhnul, blokoval, nebo inkasoval.
  9. Nic nenech bez odpovědi – zjednej si protiútokem respekt, sraž jeho sebevědomí. Budeš-li se soustředit jen na to, abys neinkasoval/neprohrál, nevyhraješ.
  10. Za každý úder, který inkasuješ, vrať minálně 2-5 svých – kombinace v protiútoku (Lin Waan Bik Da)! „Dvě hvězdy“ (Yi Sing), „Tři hvězdy“ (Saam Sing) atd. znamenají kombinace 2, 3 a více úderů/kopů!
  11. Když tě chce kopnout, udeř! Primární „obrana“ proti zručnému „kopáči“ je nastoupit do něj a udeřit – nedovol mu kopnout.
  12. Když tě chce udeřit, kopni! Primární obrana proti zručnému boxerovi je rozkopat mu nohy – stop kicky (Chaang Gai Geuk), side kicky (Fu Mei Geuk) – ne v ústupu! + lowkicky.  Nemusí nutně souboj ukončit, ale zastavý soupeřův rozjezd. Jedním z tradičních názvů speciální varianty Hung Kyun low-kicku je mj. „Hákující kosa kop“, Kau Lim Geuk). Bolí.
  13. Když koupíš dělo, přejdi do klinče – protože tě alespoň chvíli nebude tlouct dál, vzpamatuješ se, a hurá dále do práce.
  14. Rukama si připrav kopy  – velmistr Lam Jou opakoval znovu a znovu:  „Bez finty není kop“ (Mou Gwai Mou Tek)!
  15. Když tě zaklinčuje, vyboxuj se/odkopej se z cliche, anebo aktivně roztrhni klič – háky (Ngau Gok Cheui) nebo zvedáky (Tung Tin Cheui), avšak ze správné pozice! V předklonu toho moc neuděláš. Pozor na break (Fan Kiu) –  nechoď přímo dozadu, a  navíc – break musí být „špinavý“, tj. za doprovodu úderů.
  16. Odřízni soupeře – pronásleduj ho  – „zrcadli“ soupeřův pohyb, zastav ho (Jit), tlač (Bik).
  17. Kontroluj střed ringu – zápasiště, místnosti, atd. Nenech se zatlačit do rohu!
  18. Útoky pokaždé měň – protože jinak budeš předvídatelný a čitelný. Nejjednodušší metoda je A, A, B:  2x to samé, po třetí změna. „Změna“/“Variace“ (Bin Fa), ne strnulá předvídatelnost.
  19. Jakmile trefíš, vysypej se do něj – jedna vlaštovka jaro nedělá. 1 úder = KO je ideál, „Kontinuální tlak s údery“ (Lin Waan Bik Da) je sázka na jistotu.
  20. Neustálý pohyb – buď aktivní – „choď a měň kroky“ (Jau Ma Wun Bou) – všechno jde totiž ve finále zpět k základním „postojům“ a práci nohou.
  • Vytiskni si tento seznam. 
  • Vyber si 1-3 body, na kterých budeš při příštím volném sparringu pracovat. 
  • Zlepši se!

Pavel Macek Sifu, Practical Hung Kyun

Practical Hung Kyun pro začátečníky